الجمعة، 4 يناير 2013

مناهج ل كى جى 1

فى ناس كتير محتارين فى المناهج خصووصا اللى فى البداية انا هاتكلم عن اللى فى البداية اللى فى كى جى 1

هو فيه منهجين انجليش هما اللى متوفرين على النت ماكيلين (يو اند مى) وفاملى فرند
تقريبا دول اللى منتشرين فى المدارس الكويسة
اختار اقربهم ليك بعد ما تحمل الاتنين وطريقه الشرح انا اعتمدت طريقتين
اول واحده هى التيتشر بوك ودى نسبيا متوفره انك بتكتب اسم المنهج +تيتشر بوك وبتحمله بس بيكون انجليش طبعا
الطريقة التانية هى اسم الدرس وندور على اكتفتى ليه او
how to teach

الساينس
كان فيه سديهات كنت باعرف منها اسماء الدروس وبادور على الورك شيتس والشرح ليها

الماث
برضو كنت بادور على كتب ماث اجنبية برضو بالسيرش سواء على اسم الدرس او بالبحث بالسنة

العربى طبعا كذا طريقة بس انا جمعت بين الطريقة النورانية وطريقه تعليم القراءة القديمة اللى هى الحروف بالتشكيل وبعدين حرفين مع بعض وبعدين 3حروف مع بعض وكدا

بس اللى عايزة اقوله ان الموضوع مينفعش انه يكون ذى ما فعلان عمل لاء هو بالضبط اللى بيتوفر مع التعب فى الحصول على المعلومه لان من اهم الحاجات اللى لازم نتعلمها ونعملها لولادنا السيرش لانه هو دا اللى بجد هيفرق فى تعليمهم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق