تمرينات بسيطة في البداية إذا أحتاج الطفل لذلك
1. الاتجاه إلي مصدر الصوت
2. اكتشاف مصدر الصوت
3. الاتجاه لشخص ينادي علية من غرفه أخري
4. تسميه مصدر الصوت و التعرف عليه
5. متابعه مصدر صوت متحرك
6. تحديد اتجاه الصوت
7. التدريب علي استخدام آلات موسيقيه
8. تمييز صوت اله موسيقيه
9. تقليد نغمه موسيقية
10. تكرارنغمه معينة بالتصفيق
تمارين الانتباه السمعي
بعض الجمل البسيطة من 3 كلمات مثل:كتابة
أحمدأكل موز —– و تطبيق الأسئلةالتالية(أحمد عمل إيه؟- مين أكل موز؟- أحمد أكل إيه ؟)
(3. يمكن عمل تدريبات سمعية مع الطفل من خلال الصور أو لعبة ما- و سؤال الطفل عن عدة أشياء و مفاهيم عن العنصر الواحد
4)نضع عدة عناصر داخل غرفه، و يكون الطفل مع المدرب خارج الغرفه و يأخذ أمرمن المدرب (أدخل هات الكرة) و هنا الطفل يدخل الغرفه و يبحث عن الكرة- يأتي بها- يخرج من الغرفة ويعود للمدرب مرة أخري.يمكن للمدرب تعقيد التمرين و ذلك مثلا بأن يطلب منه (هات الكره الموجوده فوق الكرسي- علي أن يكون هناك أكثر من كره في أكثر من مكان) وتعقيد التدريب يعتمد علي مستوي تقدم الطفل في كل مرة.
5)وضع عدة صور في الغرفه، وعلي مسافات مختلفة ) قريبة أو بعيدة) ، ثم ألقاء الأسئله للطفل علي النحوالتالي: هات الكره الموجوده هناك- هات الشنطه الموجوده هنا- هات التفاحه اللي جنب الكرسي- هات الورده البعيده- هات العروسه اللي فوق هناك – هات الطبق اللي جوه- هات الفرشه اللي تحت ( في البدايه يمكن استخدام الاشارة مع الطفل بعد ذلك نمنع الاشاره علي المكان و تكون لفظيه فقط )-ويمكن تطوير هذا التدريب و ذلك بوضع أشياء في الغرفه و يجلس المدرب بعيدا عن الطفل و يقول المدرب له ( هات الشنطة من هناك و ضعها هنا فوق الكرسي ) أي ان ينقل الأشياء من مكانها
6)رسم عدة عناصرعلي لوحه و لصقها علي الحائط، مع مراعاة رسم العناصر بشكل عرضي و نطلب من الطفل الأشاره علي العناصر من خلال ألاسئله التاليه :
شاور علي الموز
شاورعلي اللي بعد العربيه
شاورعلي المركب و اللي جنبها
فيه ايه قبل المعلقه
وهكذ ايختار المدرب الاسئله بصورة عشوائية و بدون ترتيب .
.أستخدام الكاسيت في الأنشطه التاليه:
- تسجيل كلمتين ( بصوت واضح و بطئ) و هنا تكون الكلمتين لعنصرين مختلفين، بعد ذلك نطلب من الطفل اما أحضار الصوزتين المتطابقتين مع ما سمعه- أو الاشاره عليهم- أو تكرار الكلمتين بنفس الترتيب السمعي لهم، ونزيد من عدد الكلمات علي حسب تقدم مستوي الطفل في هذا التدريب.
- تسجيل اسم عنصر وصفته- علي جملتين أو ثلاثه ( كوره حمراء- موزه كبيره- دب تحت الكرسي) وتنفذ بنفس الشكل في التمرين السابق
- تسجيل بعض الأوامر البسيطه ( ضع الدب تحت الكرسي- ضع الكوبايه فوق الترابيزة-…..) و يكون بالمكان حميع العناصر المتضمنة في تلك الأوامر و يستمع الطفل الي كل أمرين مع بعض لأطالة فترة التركيز السمعي لدية و ينفذ الأمر
نفس الفكرة السابقه لكن هنا علي الطفل تغيير أماكن الأشياء علي حسب المطلوب، مثلا الأمر هو ضع الدب تحت الكرسي و يكون الدب مثلا موجود على السرير، و هنا الطفل يجب أن ينقل الدب من علي السرير ووضعه تحت
1. الاتجاه إلي مصدر الصوت
2. اكتشاف مصدر الصوت
3. الاتجاه لشخص ينادي علية من غرفه أخري
4. تسميه مصدر الصوت و التعرف عليه
5. متابعه مصدر صوت متحرك
6. تحديد اتجاه الصوت
7. التدريب علي استخدام آلات موسيقيه
8. تمييز صوت اله موسيقيه
9. تقليد نغمه موسيقية
10. تكرارنغمه معينة بالتصفيق
تمارين الانتباه السمعي
بعض الجمل البسيطة من 3 كلمات مثل:كتابة
أحمدأكل موز —– و تطبيق الأسئلةالتالية(أحمد عمل إيه؟- مين أكل موز؟- أحمد أكل إيه ؟)
(3. يمكن عمل تدريبات سمعية مع الطفل من خلال الصور أو لعبة ما- و سؤال الطفل عن عدة أشياء و مفاهيم عن العنصر الواحد
4)نضع عدة عناصر داخل غرفه، و يكون الطفل مع المدرب خارج الغرفه و يأخذ أمرمن المدرب (أدخل هات الكرة) و هنا الطفل يدخل الغرفه و يبحث عن الكرة- يأتي بها- يخرج من الغرفة ويعود للمدرب مرة أخري.يمكن للمدرب تعقيد التمرين و ذلك مثلا بأن يطلب منه (هات الكره الموجوده فوق الكرسي- علي أن يكون هناك أكثر من كره في أكثر من مكان) وتعقيد التدريب يعتمد علي مستوي تقدم الطفل في كل مرة.
5)وضع عدة صور في الغرفه، وعلي مسافات مختلفة ) قريبة أو بعيدة) ، ثم ألقاء الأسئله للطفل علي النحوالتالي: هات الكره الموجوده هناك- هات الشنطه الموجوده هنا- هات التفاحه اللي جنب الكرسي- هات الورده البعيده- هات العروسه اللي فوق هناك – هات الطبق اللي جوه- هات الفرشه اللي تحت ( في البدايه يمكن استخدام الاشارة مع الطفل بعد ذلك نمنع الاشاره علي المكان و تكون لفظيه فقط )-ويمكن تطوير هذا التدريب و ذلك بوضع أشياء في الغرفه و يجلس المدرب بعيدا عن الطفل و يقول المدرب له ( هات الشنطة من هناك و ضعها هنا فوق الكرسي ) أي ان ينقل الأشياء من مكانها
6)رسم عدة عناصرعلي لوحه و لصقها علي الحائط، مع مراعاة رسم العناصر بشكل عرضي و نطلب من الطفل الأشاره علي العناصر من خلال ألاسئله التاليه :
شاور علي الموز
شاورعلي اللي بعد العربيه
شاورعلي المركب و اللي جنبها
فيه ايه قبل المعلقه
وهكذ ايختار المدرب الاسئله بصورة عشوائية و بدون ترتيب .
.أستخدام الكاسيت في الأنشطه التاليه:
- تسجيل كلمتين ( بصوت واضح و بطئ) و هنا تكون الكلمتين لعنصرين مختلفين، بعد ذلك نطلب من الطفل اما أحضار الصوزتين المتطابقتين مع ما سمعه- أو الاشاره عليهم- أو تكرار الكلمتين بنفس الترتيب السمعي لهم، ونزيد من عدد الكلمات علي حسب تقدم مستوي الطفل في هذا التدريب.
- تسجيل اسم عنصر وصفته- علي جملتين أو ثلاثه ( كوره حمراء- موزه كبيره- دب تحت الكرسي) وتنفذ بنفس الشكل في التمرين السابق
- تسجيل بعض الأوامر البسيطه ( ضع الدب تحت الكرسي- ضع الكوبايه فوق الترابيزة-…..) و يكون بالمكان حميع العناصر المتضمنة في تلك الأوامر و يستمع الطفل الي كل أمرين مع بعض لأطالة فترة التركيز السمعي لدية و ينفذ الأمر
نفس الفكرة السابقه لكن هنا علي الطفل تغيير أماكن الأشياء علي حسب المطلوب، مثلا الأمر هو ضع الدب تحت الكرسي و يكون الدب مثلا موجود على السرير، و هنا الطفل يجب أن ينقل الدب من علي السرير ووضعه تحت
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق